یکشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۸۸

خطرهايی که مردم سیستان و بلوچستان را تهدید می کند

منصور امان

تصویر واژگونه ای که جمهوری اسلامی از کشته شُدن شُماری از سرکردگان سپاه پاسداران در نزدیکی مرزهای پاکستان ارایه می دهد، در عمل مفهوم دیگر جُز پافشاری بر سیاست سرکوب قومی و مذهبی در سیستان و بلوچستان و دیگر اُستانهایی با ترکیب جمعیتی و دینی مُشابه ندارد.

پایوران گوناگون حُکومت بی درنگ پس از حمله انتحاری به مقامهای ارشد نظامی، آن را توطیه ای "علیه وحدت شیعه و سُنی" مُعرفی کردند و نشست مزبور که اُستاندار سیستان و بلوچستان آن را "همایش هم اندیشی سران طوایف و مُعتمدین شهرستان سرباز" نامیده است را نمادی از آن مُعرفی کردند. این در حالی است که منابع حُکومتی پیرامون "همایش" مزبور و علت گردآمدن همزمان بالاترین مقامهای نظامی در این اُستان اطلاعات ناهمگونی ارایه کرده اند.

آقای حُسین سُبحانی نیا، نایب رییس کُمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داده است: "شوشتری، فرمانده سپاه اُستان به دُنبال هماهنگی بیشتر با عشایر و سران به منظور جلوگیری از نُفوذ اشرار در منطقه بوده است."

از سوی دیگر آقای لاریجانی، رییس مجلس مُلاها با اشاره به تشکیل "شورای توسعه شرق کشور"، می افزاید: "ایجاد آرامش و امنیت در اُستان سیستان و بلوچستان از جُمله اهداف این شورا بود."

نماینده حُکومت در مجلس از زاهدان اما توضیحات دیگری دارد. آقای حُسینعلی شهریاری می گوید: "شهیدان شوشتری و مُحمد زاده تصمیم گرفته بودند با کار فرهنگی و برادری با ریش سفیدان و بُزُرگان قبایل در بین مردُم حُضور یابند و نقشه های استکبار جهانی را خُنثی کُنند."

آنگونه که از مجموع این سُخنان مُتناقض برمی آید، نشست مزبور بخشی از طرح تسلیح و به خدمت گرفتن عناصر محلی برای استفاده از آنها علیه بخشهای دیگر جامعه سیستان و بلوچستان بوده است. رژیم طرح مُشابهی را نیز در کُردستان ابتدا زیر نام "پیشمرگان کُرد مُسلمان" و اکنون در سطح وسیع تر برای شکاف انداختن بین اقشار جامعه کُرد و بسیج آنها علیه یکدیگر در دستور کار گُذاشته است.

در همین رابطه آقای حُسینعلی شهریاری به گونه ناخواسته واکُنشی که این اقدامات تفرقه انگیزانه و جامعه شکنانه برانگیخته را فاش کرده است. وی می گوید: "مولوی عبداُلحمید (امام جُمعه سُنی مذهبان زاهدان) نشست سران عشایر با فرماندهان سپاه را تحریم کرده بود."

خطر بی واسطه ای که اکنون مردُم سیستان و بلوچستان را تهدید می کُند، انتقام گیری بی هدف و وحشیانه حُکومت از شهروندان عادی است. مُستقل از آنکه سُخنان و اشارات تهدیدآمیز پایوران رژیم در روز گُذشته (یکشنبه) بیانگر حرکت به این سمت است اما روشن ترین جهت نگار را تاخت وتاز تبهکارانه اوباش آیت الله خامنه ای در شهر زاهدان در خُرداد ماه همین سال به بهانه انفجار در یک مسجد شیعیان به زمین کاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:


singles for dating