چهارشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۸۸

حق همسایه /مسخره کردن به لباس و یا نوع عبادت و توهین به معتقدات یک چیز بسیار رایج و معمولی است .


احترام به معتقدات یا عدم اهانت به مقدسات
یکی از مهمترین حقوق همسایه احترام گذاشتن به مقدسات و معتقدات او است . شاید بتوان گفت در هیچ کحای کره زمین جایی نیست که همه مردم یک دست یک عقیده داشته باشند در هر کجا مردم ادیان و معتقدات مختلفی دارند .
در سرزمینهای متمدن ( از نظر فرهنگی ) همه مردم به یکدیگر و معتقدات یکدیگر احترام می گذارند.
سرزمین هندوستان یکی از جاهایی است که آن را سرزیمن هفتاد و دو ملت می نامند صدها دین و فرقه و مذهب در آنجا در کنار هم زندگی می کنند کسانی که آنجا را از نزدیک دیده اند می گفتند یکی از بهترین خصوصیات مردم آن دیار این است که همه به هم احترام می گذارند و اهانت نمی کنند. مثلا وقتی صدای اذان مسلمانان بلند می شود هندوها به احترام مسلمانان سکوت می کنند یا مثلا اگر در کنار خیابانی مسلمانی در حال نماز است یک هندو و یا غیر مسلمان از جلویش رد نمی شود اگر چه ممکن است مجبور شود مدتی منتظر بایستد.
کشورهای دیگر دنیا نیز همینطور است مردم به معتقدات یکدیگر اهانت نمی کنند.
اما در کشور ما
اگر چه بعد از انقلاب بخاطر تبلیغهایی که در زمینه وحدت صورت گرفته یک مقداری بهتر شده اما می توان گفت : یکی از خصوصیات زیبای ایرانیها همین است که هر کس به خود حق می دهد به هر شکلی که می تواند به همسایه و یا هموطن خود اهانت کند. در فحش دادن و نا سزا گفتن ایرانیها از تمامی ملل دنیا جلوتر هستند در هیچ کجای دنیا فحش دادن و ناسزا گفتن به اندازه ای که در میان ایرانیان متمدن و عزیز رایج است ، رواج ندارد .
مسخره کردن به لباس و یا نوع عبادت و توهین به معتقدات یک چیز بسیار رایج و معمولی است .
ایرانیان متمدن وقتی یک نفر مسافر می بینند به هر شکلی که بتوانند اهانت می کنند مثلا اگر لباس بلوچی داشته باشد صدا می زنند : افغانی ... اگر ریش داشته باشد فریاد می زنند بن لادن .. اگر به شکل تسنن نماز بخواند داد می زنند عمری .
بخاطر همین چیزها مردم استان ما تا سالها و تا همین زودیها اگر مریضی داشتند و مجبور بودند به شهر دیگری ببرند بجای رفتن به مشهد و تهران به کویته و کراچی پاکستان می رفتند تا حد اقل اهانت نشوند.
همسایگان ما همانها که سالها در یکجا زندگی می کردیم بدون هیچ مشکلی به بالاترین معتقدات ما علنا اهانت می کنند و کوچکترین نا راحتی از این کار احساس نمی کنند.
در حالیکه فرهنگ قرآن و اسلام با دشنام دادن و ناسزا گفتن بطور کلی مخالف است .
بالاترین گناه در نزد خدا شرک است . اما خداوند فحش دادن به بتهای مشرکین را نیز نهی فرموده :
وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
ترجمه : (به معبود) کسانى که غير خدا را مى‏خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها (نيز) از روى (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! اينچنين براى هر امّتى عملشان را زينت داديم سپس بازگشت همه آنان به سوى پروردگارشان است؛ و آنها را از آنچه عمل مى‏کردند، آگاه مى‏سازد (و پاداش و کيفر مى‏دهد). سوره انعام آیه 108
چه باید کرد؟
اگر ایرانیها می خواهند به صورت یک ملت متمدن و با فرهنگ زندگی کنند باید همه به همدیگر احترام بگذارند . از اهانت به اعتقادات همدیگر دست بردارند .
همسایه ما اگر مسلمان هم نباشد بالاخره انسان است به انسانیتش باید احترام گذاشت .
عقیده مثل فرزند است هر انسانی فرزند خودش را دوست دارد . اگر انسان ببیند فرزند کسی مثلا سیاه چهره است حق ندارد مسخره کند .
زمانی می توانیم ادعای با فرهنگ بودند نماییم که همه هموطنان ما در کنار یکدیگر احساس راحتی کنند و کسی از کسی دیگر نترسد و احساس ناراحتی نکند.
بزرگترین پند سخن پیامبر است که فرمودند : آنچه بر خود نپسندی بر دیگران مپسند.

خاطرات روزانه برادر ابوعمار

هیچ نظری موجود نیست:


singles for dating