جمعه، تیر ۰۵، ۱۳۸۸

شورای نگهبان برای بررسی انتخابات 'هیأت ویژه' تشکیل می دهد


شورای نگهبان در ایران اعلام کرده است برای جلب اعتماد نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری ایران، "هیأتی ویژه" را برای بررسی روند انتخابات و بازشماری ده درصد آرا تشکیل داده است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "شورای نگهبان هیأتی ویژه را از شخصیت های سیاسی و اجتماعی کشور، شامل دکتر ولایتی، دکتر حدادعادل، گودرز افتخارجهرمی و حجج اسلام آقایان دری نجف آبادی، ابوترابی و رحیمیان در نظر گرفته که با حضور نمایندگان دو داوطلب معترض گزارشی را از روند برگزاری انتخابات تهیه کنند و ۱۰ درصد از صندوق ها نیز با حضور همین هیأت بازشماری شود و گزارش آن را برای افکار عمومی منتشر کنند".
آقای کدخدایی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد جناح اصلاح طلب که به نتیجه اعلام شده انتخابات معترض هستند، خواسته است نمایندگان خود را برای شرکت در این بررسی ها ظرف ۲۴ ساعت معرفی کنند.
مشخص نیست که آیا برای تعیین اعضای این هیأت با نامزدهای معترض مشورت شده است یا نه.
اعضای 'هیأت ویژه' شورای نگهبان
علی اکبر ولایتی - مشاور آیت الله خامنه ای
غلامعلی حداد عادل - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس
گودرز افتخار جهرمی - عضو سابق شورای نگهبان
قربانعلی دری نجف آبادی - دادستان کل کشور
محمدحسن ابوترابی فرد - نایب رئیس مجلس
محمد حسن رحیمیان - نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید
به نظر می رسد اعضای انتخاب شده برای این هیأت عمدتا به جناح اصولگرا گرایش دارند.
علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و مشاور رهبر این کشور است. او یک روز پیش تر از پیشنهاد آقای موسوی و آقای کروبی برای ابطال انتخابات انتقاد کرده و تلویحا آنها را متهم کرده بود که خلاف تعهدی که در خصوص پایبندی به ولایت فقیه داده اند، عمل می کنند.
غلامعلی حدادعادل، رئیس پیشین مجلس و رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس از حامیان نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات بود.
گودرز افتخار جهرمی، حقوقدان و استاد دانشگاه و عضو پیشین حقوقدانان شورای نگهبان است.
قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور و وزیر پیشین اطلاعات است. ستاد آقای موسوی هم در پیشنهاد خود برای تشکیل کمیته حقیقت یاب، حضور دادستان کل کشور را پیشنهاد کرده بود.
محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. او دو روز پس از انتخابات گفته بود که "سلامت انتخابات برای اهل نظر غیر قابل تردید است".
محمد حسن رحیمیان نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران است. او روز ۳۰ خرداد گفته بود: "افرادی که در انتخابات رأی نیاوردند به جای تمکین به راهکارهای قانونی، راهکارهای دیگری را مطرح کردند که موجب سوءاستفاده دشمنان شد".
با این حال به نظر می رسد موافقت شورای نگهبان با تشکیل این هیأت، نوعی واکنش به درخواست ستاد آقای موسوی به تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی روند انتخابات باشد.
علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد آقای موسوی روز سه شنبه ۲۶ خرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: "این هیأت حقیقت یاب باید از سه نماینده از طرف مراجع تقلید، چهار نماینده نامزدهای انتخاباتی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر از شورای نگهبان که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بی طرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شود".

هیچ نظری موجود نیست:


singles for dating