پنجشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۸۸

احتمال ممنوعیت ورود مقام‌های ایرانی به کشورهای اروپایی

دویچه وله: اتحادیه اروپا در واکنش به سرکوب خشنوت‌بار معترضان توسط دولت ایران و همچنین دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، ممنوعیت صدور روادید برای کارمندان عالی‌رتبه دولت ایران را بررسی می‌کند.
ممنوعیت صدور روادید یکی از اقدامات پیشنهادی دیپلمات‌های بلندپایه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. نمایندگان ۲۷ کشور اروپایی پنج‌شنبه ۱۱ تیرماه در مورد وضعیت ایران و نحوه برخورد با دولت این کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. سرکوب خشنونت‌بار معترضان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توسط دولت ایران را و دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا در این کشور، از مهمترین موضوعات نشست استکهلم بودند.
نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد‌های مختلفی برای تحریم سیاسی دولت ایران مطرح کردند. یکی از پیشنهادی مورد توافق، ممنوعیت صدور روادید برای برخی از کارمندان دولت ایران است. هدف از این اقدام جلوگیری از ورود کارمندان و افرادی است که به طور مشخص در سرکوب خشن تظاهرکنندگان، در تقلب انتخاباتی و ارعاب و دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا دست داشته‌اند.
خدشه به اعتبار بین‌المللی دولت ایران
تصمیم نهایی در این مورد هفته آینده گرفته خواهد شد. این تصمیم بدون توجه به تحولات سیاسی ایران اتخاد می‌شود. عدم صدور رواید و ممنوعیت ورود به کشورهای اروپایی پیش از این یکبار و در مورد جمهوری بلاروس اجرا شده است. در صورتی که این تحریم سیاسی اعمال شود، اتحادیه اروپا نخستین عضو جامعه بین‌الملل خواهد بود که غیر از محکوم کردن رویدادهای اخیر در ایران، یک گام پیش‌تر رفته است.
از سوی دیگر هر چند که عدم صدور ویزا و ممنوعیت ورود به وجهه‌ی دولت ایران صدمه سنگینی می‌زند اما بیشتر جنبه نمادین دارد، جزو خفیف‌ترین درجه تحریم‌های سیاسی به شمار می‌‌رود. از سوی دیگر این تحریم می‌تواند زمینه را برای تحریم‌های بعدی، از جمله مسدود کردن اموال دولت ایران در اتحادیه اروپا باشد.
پیشنهاد بریتانیا: فراخواندن تمامی سفیران از تهران
به گفته نمایندگان حاضر در نشست استکهلم، پیشنهاد بریتانیا برای فراخواندن سفرای تمامی ۲۲ کشور اتحادیه اروپا از تهران در پاسخ به دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، تا کنون شانس زیادی ندارد. بسیاری از کشورهای اروپایی معتقدند چنین اقدامی تنها به حادتر شدن روابط سیاسی خواهد انجامید و در مرحله نخست گام درستی نیست. در صورتی‌ که ایران از ورود مجدد سفیران اتحادیه اروپا به تهران جلوگیری کند شرایط تنها وخیم‌تر خواهد شد.
کارل بیلدت وزیر امور خارجه سوئد روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما گام به گام پیش خواهیم رفت. به گفته وی ابتدا باید دید ایران در برابر فشار اتحادیه اروپا برای آزادی کارمندان زندانی سفارت بریتانیا چه واکنشی نشان خواهد داد.
احضار یکباره‌ی تمامی سفرای ایران
حزب لیبرال آزاد آلمان پیشنهاد کرده است تمامی سفرای اتحادیه اروپا در تهران یک‌باره نارضایتی خود را اعلام کنند. بر اساس این پیشنهاد که با موافقت چند تن از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه شد، تمامی سفرای کشورهای اتحادیه اروپا در اقدامی هماهنگ و پشت سر هم نارضایتی کشورهای خود را رفتار دولت ایران، در تهران اعلام خواهند کرد.‎ پیشنهاد دیگر حزب لیبرال آزاد آلمان، احضار تمامی سفرای ایران در اتحادیه اروپا است. هر چند که پیش از این، چندین کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، چنین اقدامی را انجام داده‌اند، این پیشنهاد نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تصمیم‌گیری در مورد ایران در حال حاضر، از این جهت پیچیده است که اتحادیه اروپا از یک سو خواستار توقف فوری خشنونت علیه معترضان است و از سوی دیگر تلاش می‌کند دولت ایران را تشویق به از سر گیری مذاکرات بر سر برنامه اتمی این کشور کند. رئیس‌جمهور آمریکا نیز از همین رو تا کنون محتاطانه عمل کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:


singles for dating