دوشنبه، تیر ۱۵، ۱۳۸۸

«قول و قرار مخفیانه» اسرائیل و آمریکا در رابطه با ایران

دویچه وله : علی‌رغم امتناع دولت اسرائیل از اظهارنظر درباره اظهارات جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، یک روزنامه‌ی اسرائیلی از «قول و قرارهای مخفیانه» میان اسرائیل و آمریکا درباره‌ی عملیاتی مرتبط با ایران خبر داده است.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته در تل‌آویو گفت: «ایالات متحده‌ی آمریکا نمی‌تواند به یک کشور مستقل دیگر دیکته کند چه کاری را می‌تواند انجام دهد و چه کاری را نه.» به گفته‌ی بایدن: «تنها اسرائیلی‌ها می‌توانند تعیین کنند که برنامه‌ی اتمی ایران موجودیت آنها را تهدید می‌کند یا نه؟»
براساس گزارش خبرگزاری آلمان، دولت اسرائیل ابتدا مایل نبود درباره‌ی اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا اظهار نظر کند، اما روزنامه‌ی اسرائیلی "هیوم" روز دوشنبه ۶ ژوئیه (۱۵ تیرماه) از "قول‌ و قرارهای مخفیانه" میان اسرائیل و آمریکا در ارتباط با ایران خبر داد. روزنامه‌ی هیوم منبع خبر خود را «نمایندگان دولت اسرائيل» عنوان کرده که نخواسته‌اند نامشان فاش شود.
به نوشته‌ی روزنامه‌ی هیوم، اظهارات جو بایدن نشانه‌ی آن است که واشنگتن به‌دلیل طفره رفتن تهران از مذاکره و ادامه‌ی آزمایش‌های موشکی، تحمل خود را از دست داده است. به نظر این روزنامه‌: «اظهارات بایدن می‌بایست ایرانی‌ها را متوجه این موضوع کند که تحمل واشنگتن سرآمده و مایل نیست تا ابد منتظر بماند»
روزنامه‌ی اسرائیلی هاآرتص نیز نوشته است: «با توجه به ناآرامی‌های اخیر در ایران، اسرائیل به آمریکا هشدار داده که باید شکست سیاست دیالوگ با تهران را بپذیرد.» به نوشته‌ی هاآرتص، اسرائیل خواستار یک طرح جایگزین در برابر ایران شده است؛ طرحی که دربرگیرنده‌ی «تحریم‌های فلج‌کننده» علیه این کشور باشد.
در ایالات متحده هنوز درباره‌ی اظهارات غیرمنتظره‌ی جو بایدن، اظهارنظری نشده است. هنوز روشن نیست که بایدن مواضع رسمی کاخ سفید را بیان کرده است یا نه. در واشنگتن جو بایدن به عنوان سیاستمداری شناخته می‌شود که اظهارنظرهایش لزوما ‌حساب‌شده و از پیش تنظیم‌شده نیست.
آغاز تمرین‌های هوایی
روزنامه‌ی اسرائیلی "اورشلیم پست" روز دوشنبه ۶ ژوئیه نوشت، پس از اظهارات جو بایدن، نیروی هوایی اسرائیل تمرین‌های عملیاتی خود را آغاز کرده است. به نوشته‌ی این روزنامه، جنگنده‌های اسرائیلی در ماه‌های آینده تمرین‌های گسترده‌ای در خاک اروپا و ایالات متحده‌ی آمریکا خواهند داشت تا خود را برای عملیات احتمالی آتی آماده کنند؛ از جمله تمرین‌هایی در ایالت‌های نوادا و واشنگتن آمریکا برای انجام ماموریت‌هایی با مسافت‌های طولانی.
روز گذشته (یکشنبه ۵ ژوئیه) روزنامه‌ی بریتانیایی ساندی تایمز خبر داد، اسرائیل از عربستان سعودی برای استفاده از حریم هوایی این کشور جهت حمله به تاسیسات ایران قول مساعد گرفته است. روزنامه‌ی اسرائیلی معاریو نیز نوشت، یک زیردریایی اسرائیلی هفته‌ی گذشته با اجازه‌ی دولت مصر از کانال سوئز عبور کرده و در دریای سرخ در یک مانور دریایی- نظامی شرکت کرده است. این زیردریایی از نوع "دلفین" و ساخت آلمان است که توسط خود اسرائیل برای حمل و پرتاب سلاح اتمی تکمیل شده است.
سیاست دفع وقت ایران
باراک اوباما از آغاز مبارزات انتخاباتی خود برای گفت‌وگوی باز و مستقیم با تهران اعلام آمادگی کرده بود. تهران اما تاکنون به این پیشنهاد واشنگتن پاسخ روشنی نداده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، که حرف اول را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌زند، تاکنون تنها به بیان این عبارت کلی بسنده کرده که، اگر رفتار واشنگتن تغییر کند، رفتار ایران نیز تغییر خواهد کرد. آقای خامنه‌ای گفته است، سیاست اوباما همان سیاست بوش است با این تفاوت که دستکش مخملین بر دست‌های آهنین خود کشیده است.
در بحران و ناآرامی‌هایی هم که پس از انتخابات در ایران بروز کرد، مواضع آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به غرب تندتر شد. او حتی از قول رئیس‌جمهور آمریکا گفت که او منتظر ریختن مردم ایران به خیابان‌ها بوده است؛ سخنی که اوباما هیچ‌گاه بر زبان نیاورده بود.
آقای خامنه‌ای حتی اعتراض‌ها به نتایج انتخابات را که رقبای احمدی‌نژاد و میلیون‌ها رای‌دهنده آن را غیرواقعی و دستکاری‌شده می‌دانند، حاصل تحریکات کشورهای غربی می‌داند.
کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند آقای خامنه‌ای علاقه‌ای به گفت‌وگو با آمریکا و عادی‌سازی مناسبات با آن کشور ندارد. این تحلیلگران می‌گویند، سیاست مورد علاقه‌ای آقای خامنه‌ای در ارتباط با آمریکا سیاست دفع وقت است تا در پناه آن ایران بتواند به توان هسته‌ای مجهز شده و براساس توازن قدرت تازه با جهان خارج به‌ تعامل بپردازد.

هیچ نظری موجود نیست:


singles for dating