سه‌شنبه، تیر ۱۶، ۱۳۸۸

اوباما: چراغ سبز برای حمله به ایران نداده ایم

بی بی سی : باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده می گوید کشورش به هیچ عنوان به اسرائیل برای حمله به ایران چراغ سبز نشان نداده است.

آقای اوباما که به روسیه سفر کرده است به شبکه خبری سی ان ان گفت سیاست آمریکا این است که موضوع برنامه هسته ای ایران را به صورت مسالمت آمیز و به وسیله مجاری دیپلماتیک حل کند.

سخنان آقای اوباما در واکنش به سخنان روز یکشنبه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا بود کشورش نمی تواند مانع از حمله اسرائیل به ایران شود.

در این حال، ارشدترین مقام نظامی آمریکا با هشدار درباره اقدام نظامی علیه ایران گفته فرصت چندانی برای جلوگیری از تجهیز این کشور به تسلیحات اتمی باقی نمانده است.

دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا ابراز امیدواری کرده است گفتگوهای هسته ای با ایران موفقیت آمیز باشد.

'فرصت کم'

جو بایدن در گفتگو با شبکه ای بی سی گفته بود آمریکا نمی تواند مانع از این شود اسرائیل در برابر ایران مسیر دیگری را غیر از گفتگو انتخاب کند.

بسیاری از کارشناسان سخنان آقای بایدن را به معنی چراغ سبز آمریکا برای حمله اسرائیل به ایران تحلیل کردند اما وزارت خارجه ایالات متحده این موضوع را رد کرد.

هم حمله به ایران و هم تجهیز این کشور به سلاح هسته ای باعث بی ثباتی خاورمیانه خواهد شد

دریاسالار مولن
به گفته آقای اوباما، آقای بایدن سعی داشته سیاست آمریکا را توضیح دهد.

او گفت: "فکر می کنم آقای بایدن یک حقیقتی را بیان کرده است که ما نمی توانیم به سایر کشورها نمی توانیم دیکته کنیم که منافع ملی آنها چیست."

آقای اوباما ادامه داد: "ما به طور مستقیم به اسرائیلی ها گفته ایم مهم است تلاش کنیم این موضوع از طریق بین المللی و به روشی که باعث ایجاد یک مناقشه گسترده در خاورمیانه نشود، حل شود."

همزمان، دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا حمله نظامی به ایران را برای خاورمیانه بی ثبات کننده دانسته و ابراز امیدواری کرده تنش های اتمی با این کشور با گفتگو حل شود.

آقای مولن بدون اشاره به سخنان جو بایدن ابراز امیدواری کرد گفتگوها درباره برنامه اتمی ایران ثمربخش باشد.

مایک مولن در این حال هشدار داد فرصت چندانی برای ممانعت از تجهیز ایران به سلاح اتمی یا حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور باقی نمانده است.

به گفته آقای مولن، پیشگیری از هر دو رخداد تا مقدار زیادی به موفقیت گفتگوهای هسته ای با ایران بستگی دارد.

آقای مولن که در واشنگتن سخنرانی می کرد گفت هم حمله به ایران و هم تجهیز این کشور به سلاح هسته ای باعث بی ثباتی خاورمیانه خواهد شد.

او گفت: "حمله نظامی رخداد مهمی است که نباید رخ دهد، به شرطی که امکان کاربرد آن تحت هیچ وضع و شکل و صورتی وجود نداشته باشد."

آقای مولن در این حال تاکید کرد آمریکا باید همه گزینه ها را در برابر ایران نظر داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:


singles for dating